بوبین کنتاکتور چیست | آشنایی با کاربرد و مزایا بوبین کنتاکتور

بوبین کنتاکتور چیست ؟

 بوبین کنتاکتور چیست ؟  بوبین کنتاکتور یک نوع سیم پیچ است که با نام سلف شناخته می شود یا تعریف دیگر آن نوعی کلید است که جریان را در مدا کنترل می کند و یکی از ساده ترین لوازم و تجهیزات الکتریکی می باشد. سلف یا بوبین متشکل از یک هادی و یک هسته می باشد، هادی بوبین از جنس مس است که بدور هسته پیچیده می شود. چرخش مس بدور بوبین می تواند به صورت دایره و یا استوانه باشد.نقش هادی و یا سیم پیچ القا کردن مدار الکتریکی می باشد که این امر انرژی را در میدان مغناطیسی خود ذخیره میکند. در اصل بوبین با عبور جریان الکتریکی از خود انرژی را مهار می کند.

بوبین کنتاکتور چیست

کاربرد بویین کنتاکتور چیست

 
بویین کنتاکتور (Buin contactor)همانند یک سوئیچ یا کلید عمل می کند ،به عنوان مثال یک لامپ رشته ایی را در نظر بگیرید. رشته های آن به صورت موازی به یک بوبین متصل هستند و جریان در حال عبور از آن است، بطور کلی بوبین به عنوان یک اتصال کوتاه عمل می کند که از انتشار نور لامپ جلوگیری میکند، زیرا سیم پیچ از مقاومت الکتریکی کمتری برخوردار است. این رخداد بدلیل اثر القایی اتفاق می افتد.

انواع بویین کنتاکتور

 

بوبین ها را می توان بر اساس فرکانس جریان آن ها و متناسب با کاربریشان دسته بندی نمود:

بوبین های جریان مستقیم یا  DC که در آن الکترومغناطیس ها با یک جریان مستقیم ثابت در سیم پیچ های خود کار می کنند.

بوبین های صوتی یا AF ، مدار یا جریان متناوب در محدوده فرکانس صوتی، که توان آن کمتر 20کیلو هرتز می باشد

بوبین رادیویی یا سیم کشی رادیویی، سلف یا ترانسفورماتور با جریان متناوب در محدوده فرکانس رادیویی، که توان آن بالاتر از 20 کیلوهرتز می باشد.

بوبین کنتاکتور

نحوه کار بوبین کنتاکتور چیست

بدلیل عبور جریان از بوبین ، آن شکل یک آهن ربا را به خود میگیرد، یک طرف آن قطب S و طرف دیگر آن قطب N می باشد. مزیت استفاده از این نوع آهن ربا آن است که با تغییر ناگهانی جریان الکتریکی ، شدت جریان را می توان تغییر داد و البته با تغییر جهت جریان قطب آن نیز تغیییر می کند. بدون آنکه در ترکیب مدار تغییری ایجاد کنیم.

مزایای استفاده از بوبین کنتاکتور

استفاده از بوبین دارای مزایایی از جمله :

فروشگاه صنعت سازان نوین امیدوار است مطلب توضیح بوبین کنتاکتور چیست مورد استفاده‌ی شما باشد . در صورت داشتن هر گونه سوال و یا نظری برای ما کامنت بگذارید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

صنعت سازان نوین ارائه دهنده انواع لوازم برق صنعتی از جمله : اشنایدر ، کلید اتوماتیک اشنایدر ، تایمر تبن و … می باشد .

دیدگاه‌ها 0

*
*