نحوه کار جک پنوماتیک | عملکرد جک پنوماتیک بادی

نحوه کار جک پنوماتیک

برای اینکه نحوه کار جک پنوماتیک را توضیح دهیم باید اول یک توضیح کوتاه از اینکه جک پنوماتیک ارائه دهیم.

جک های پنوماتیک در واقع یکی از پر کاربردترین تجهیزات پنوماتیک (Pneumatics) در اتوماسیون صنایع چوب ، صنایع پرس ، صنایع ماشین سازی ، صنایع خودرو سازی ، صنایع کاشی وسرامیک و خطوط تولید می باشند که انواع مختلفی دارند و در بازار به عرضه می رسند. جک های پنوماتیک را به عنوان جک های بادی هم میشناسند و به آن ها جک پنوماتیک بادی می گویند. جک های پنوماتیک انواع مختلفی دارند و با توجه به کاربرد و عملکردی که دارند در صنعت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

اگر بخواهیم تعریفی از جک های پنوماتیک برقی و عملکرد آن ها بیان کنیم باید گفت که، جک های پنوماتیکی یک محرک برای حرکت خطی هستند و در واقع دستگاه بزرگ مکانیکی است که انرژی را دریافت کرده  آن را به حرکت تبدیل می کند. این حرکت میتواند در اشکال متنوعی صورت گیرد که عبارت اند از: ثابت ماندن و مسدود کردن، بیرن کشیدن، مستقیم و به صورت خطی حرکت کردن و …

نحوه کار جک پنوماتیک

انواع جک پنوماتیکی عبارت اند از:

عملکرد جک پنوماتیک(بادی)

عملکرد جک پنوماتیک( عملکرد جک پنوماتیک بادی)  بدین صورت است که از هوای فشرده شده در سیلندر که بر روی پیستون فشار می آورند استفاده کرده و از آن باد برای حرکت رفت و برگشت و جهت دادن استفاده می کند( فشار باد را به ابتدا و یا انتها سیلندر تزریق می کند و همین عمل باعث عقب جلو رفتن جک می شود). جک پنوماتیک در واقع از منبع قدرت تغذیه می کند. برای باز و بسته کردن و کنترل جک پنوماتیک از شیر برقی و یا دستی میتوانیم استفاده کنیم.

جک پنوماتیک بادی از 3 قسمت اصلی و عمده تقسیم شده اند که عبارت اند از:

ساختار جک پنوماتیک

برای ساخت جک پنوماتیک  بادی از 5 اجزا مهم استفاده میشود که عبارت اند از:

سیلندر لوله ای از جنس آلومینیوم، فولاد و استیل است و جایگاهی برای قرار گرفتن پیستون است. پیستون در واقع یک استوانه تو خالی است.

بر روی پیستون اورینگ و پکینگ وجود دارد که آب بندی فرآیند را انجام می دهد.

شفت جک یک میله است که از کربن استیل، استیل و فولاد ساخته شده است.

از کفشک های سر و ته جک که تعبیه کننده پرت های ورود و خروج سیال باد را انجام میدهد.

به منظور جلوگیری از ضربه های کفشک های سر و ته جک از ضربه گیر جک استفاده میشود

عملکرد جک هیدرو پنوماتیک

یکی دیگر از انواع جک پنوماتیک، جک هیدروپنوماتیک است که در مصرف انرژی صرفه جویی کرده و زمان کمتری را صرف می کند.

البته باید گفت که یکی از مزیت های مهم این جک های هیدروپنوماتیک هزینه کم و مقرون به صرفه آن ها است و کاربرد بسیاری که در صنایع مختلف دارند است.

با توجه به مزیت هایی که جک های هیدروپنوماتیک دارا هستند، در صنایع مختلفی از آنها استفاده میشود و کاربرد بسیاری دارند به طور مثال از هیدروپنوماتیک ها در علامت زنی، فرمینگ، پرچ کاری و… بسیار استفاده می کنند.

فروشگاه اینترنتی صنعت سازان نوین ارائه دهنده انواع پنوماتیک با کیفیت و قیمت مناسب می باشد . برای خرید با ما تماس حاصل فرمایید .

دیدگاه‌ها 0

*
*