نصب کلید محافظ جان | مکانیزم عملکرد کلید محافظ جان

نصب کلید محافظ جان

یکی از مهمترین عنوان هایی که در نظام مهندسی و لوازم برق صنعتی بسیار حائز اهمیت است کلید محافظ جان است و در این پست قرار است که نصب کلید محافظ جان را بررسی کنیم که چگونه میتوان کلید محافظ جان را نصب کرد؟ کلید محافظ جان در واقع به منظور جلوگیری از برق گرفتگی طراحی شده است. با بیان این نکته از  نصب‌کلید محافظ جان به میزان اهمیت آن پی می برید. در ادامه به بررسی دقیق تر کلید محافظ جان و عوامل آن می پردازیم.

مواردی که در این پست مورد بررسی قرار می گیرند:

کلید محافظ جان چیست؟

در پروسه فیوز به محافظ جان ورودی داده می شود و در آخر خروجی از آن دریافت میشود و کلید محافظ جان در واقع ورودی را گرفته و با خرجی آن مقایسه می کند و اگر خروجی این داده 20 الی 50 میلی آمپر نشتی داشته باشد، کنتاکتور فیوز فعالیت خود را آغاز کرده و برق را قطع کرده که از برق گرفتگی جلوگیری کند.

برخی افراد بر این باور هستند که نصب کلید محافظ جان شباهت بسیار زیاد با نصب کلید مینیاتوری دارد و البته این حدس آن ها درست است اما باید به این نکته اشاره کنیم که عملکرد و نحوه ساختار کلید محافظ جان با کلید مینیاتوری بسیار متفاوت است.

نصب کلید محافظ جان

نحوه نصب کلید محافظ جان

برای نصب کلید محافظ جان از چه روشی باید استفاده کنیم؟ و در واقع نحوه نصب کلید محافظ جان به چه صورت است؟

همانطور که در قسمت فوق ذکر شد از کلید محافظ (Lifeguard key) جان به منظور جلوگیری از برق گرفتگی استفاده میشود پس نحوه نصب فیوز محافظ جان بسیار مهم است. قبل از نصب‌کلید محافظ جان باید، میزان نشتی جریان را اندازه گیری کنید و اگر میزان جریان نشتی بیشتر از ۲۰% حساسیت جریان نشتی کلید باشد باید سعی کنید که نشت یابی کنید و رفع نقص کنید.

نحوه نصب کلید محافظ جان به شرح زیر است :

دستورالعمل نصب فیوز

مکانیزم عملکرد محافظ جان

مکانیزم عملکرد محافظ جان بدین صورت است که با بررسی ورودی و خروجی فیوز محافظ جان از خطر برق گرفتگی جلوگیری می کند به طور مثال اگر کلید محافظ جان ورودی و خروجی فیوز را بررسی کند و این ورودی و خروجی با یکدیگر برابر نباشند، کلید محافظ جان متوجه میشود که در این پروسه نشتی وجود دارد و سریعا مدار را قطع می کند. حساسیت کلید های محافظ جان در واقع 10،20،30،100،200 و 300 میلی آمپر است. اما مقررات برق ساختمان 30  میلی آمپر است.

دستورالعمل نصب فیوز

در آخر این پست قصد داریم تا دستورالعمل نصب فیوز را بررسی کنیم اما قبل از هر چیزی به منظور خرید و یا استفاده از مشورت های متخصصان شرکت صنعت سازان نوین می توانید بهره مند شوید. برای ذکر دستور العمل نصب فیوز باید توضیحات زیر را دنبال کنید.

  در فیوز محافظ جان تک فاز 4 پین وجود دارد که در انواع مختلف فیوز نول ورودی و خروجی درج شده است و ولی برای قسمت فاز ورودی در بعضی از فیوز ها 1 یا in نوشته شده و برای قسمت خروجی 2 یا out نوشته شده است.

ورودی های فیوز که نول و فاز اصلی هستند خروجی ها هم که نول به قسمت سربندی نول ها متصل می شود و فاز هم برای خط بندی بخش های مختلف بین فیوز های روشنایی و پریز تقسیم می شود.

*سیم فیوز نباید از خروجی فیوز محافظ جان وصل شود زیرا باعث سوختن آن خواهد شد.

دیدگاه‌ها 1

*
*