کلید حرارتی چیست ؟ | آشنایی با کلید حرارتی

کلید حرارتی چیست ؟

کلید حرارتی چیست ؟ تجهیزات حفاظتی تشکیل شده از فیوز مینیاتوری و بیمتال هستند که با این قطعه می‌توانیم موتور را در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار به صورت همزمان حفاظت کنیم. کلید‌های حرارتی (Thermal Switches) در صورت به وجود آمدن اتصال کوتاه یا اضافه بار الکترو موتور را از منبع قطع می‌کند.

کلید حرارتی چیست ؟

مشخصات کلید حرارتی چیست؟

قابلیت های کلید حرارتی

امکانات جانبی کلید حرارتی

استفاده از این کنتاکت‌ها در مانیتورینگ و مدار فرمان است، که با باز و بسته‌شدن کلید و کنتاکت‌های اصلی ، کنتاکت‌های کمکی نیز تغییر وضعیت می‌دهند. کاربرد این کنتاکت‌ها عبارت‌اند از:

 مانیتورینگ روشن/خاموش بودن موتور: با اتصال یک فاز به ترمینال‌های ۱۳ و ۲۱ و اتصال لامپ سیگنال سبز رنگ به ترمینال ۱۴ ، به نشانه روشن بودن موتور و لامپ سیگنال قرمز رنگ به ترمینال ۲۲ ،به نشانه خاموش بودن موتور.

 مانیتورینگ از طریق PLC: کافی ست ترمینال‌های ۱۳ و ۲۱ را به ۲۴VDC متصل کنیم و ترمینال‌های ۱۴ و ۲۲ به ورودی‌های دیجیتال PLC

در صورت عملکرد کلید حرارتی به علت جریان حرارتی یا مغناطیسی، این کنتاکت‌ها تغییر وضعیت می‌دهند. این کنتاکت‌ها را نیز می‌توان مانند کنتاکت‌های کمکی سیم‌کشی کرد.در صورت باز شدن کلید در حالت عادی، این کنتاکت‌ها تغییر وضعیت نمی‌دهند.

انواع کلید حرارتی چیست ؟

جریان مغناطیسی و جریان حرارتی چیست و چه تفاوتی با هم دارد ؟

به بیان ساده وقتی یک الکترو موتور در اثر تحمل بار اضافه جریانش بالا میرود موتور داغ می‌کند که به این اتفاق می‌گویند بالا رفتن جریان حرارتی و وقتی الکترو موتور در اثر اتصال کوتاه بین دو فاز یا اتصال بدنه و فاز و یا فاز و نول و هر کدام از این موارد داغ کند می‌گویند جریان مغناطیسی بالا رفته است.

تفاوت کلید حرارتی با بی متال

هر دوی این قطعات الکتریکی وظایفی مشابه دارند و کاری که میکنن در واقع محافظت از نوسانات جریان است . بااین حال تفاوت هایی هم دارند که در این قسمت به آن خواهیم پرداخت.

کلید حرارتی وسیله ای است که به خاطر مزایایی که دارد به نسبت بی متال برتر شناخته می شود. برای مثال ایمنی که این کلید ایجاد می کند بسیار بیشتر از نمونه بی متال است. بنابراین فروش کلید حرارتی رواج بیشتری دارد. اما کاری که برای ایمنی و محافظت انجام میدهد چیست ؟

کاری که این وسیله برای ایمنی موتور می کند این است که  در اثر نوسان جریان الکتریکی و یا  ورود جریانی بیشتر از حد مجاز موتور ، در نهایت موتور الکتریکی را قطع میکند این در حالی است که بی متال فقط مدار فرمان را از فعالیت باز می دارد. عملکرد کلید بسیار قوی تر است چرا که 3 فاز مدار قدرت را به صورت مستقیم از کار می اندازد.

کاری که کلید انجام می دهد دو عملکرد است یعنی هم کنترل جریان حرارتی را دارد و هم جریان جاری مغناطیس .اما بیمتال برای عملکرد حرارتی ساخته شده است.

برای توضیحات بیشتر باید بدانید که این جریان حرارتی در مدار با زیاد شدن مقدار بار در سیستم به وجود می آید که سبب می شود سیستم گرم شود اما جریان مقناطیس بر اثر اتصال کردن به وجود می آید

اینطور میتوان نتیجه گرفت که :

مقاله کلید حرارتی چیست ؟را مطالعه کنید و در صورت داشتن هرگونه سوال، پرسش خود را کامنت کنید.کارشناسان صنعت سازان نوین در اسرع وقت پاسخگو شما خواهند بود.

صنعت سازان نوین ارائه دهنده انواع لوازم برق صنعتی از جمله : اشنایدر ، کلید اتوماتیک اشنایدر ، تایمر تبن و … می باشد .

دیدگاه‌ها 0

*
*